START THE STEP!

START THE STEP!

Sunday, June 28, 2009

AURAT ooooo AURAT...payah ka nak jaGA??

camne nak jage aurat sebenar?

FIRMAN Allah bermaksud:

"Dan katakan kepada perempuan-perempuan yang beriman, supaya mereka menahan sebahagian penglihatan,memelihara kehormatannya dan tiada memperlihatkan perhiasannya (tubuhnya) selain daripada yang nyata (mesti terbuka daripada bahagian badannya yang sangat perlu dalam pekerjaan sehari-hari, seperti mukanya dan tapak tangan).
Dan hendaklah mereka sampaikan kudungnya ke leher (tutup kepalanya sampai ke leher dan dadanya),dan tiada memperlihatkan perhiasannya (tubuhnya),kecuali kepada suaminya, bapanya, bapa suaminya, anak-anaknya, anak-anak suaminya, saudara-saudaranya, anak-anak saudara lelaki, anak-anak saudara perempuannya, sesama perempuan Islam, hamba sahaya kepunyaannya,lelaki yang menjalankan kewajibannya tetapi tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan - umpamanya pelayan-pelayan lelaki yang sudah tua dan tiada lagi mempunyai keinginan kepada perempuan) dan kanak-kanak yang belum mempunyai pengertian kepada aurat perempuan.
janganlah mereka pukulkan kakinya, supaya diketahui orang perhiasannya yang tersembunyi(misalnya melangkah dengan cara yang menyebabkan betisnya terbuka atau perhiasan seperti gelang/rantai kakinya nampak).
Dan taubatlah kamu semuanyakepada Allah, hai orang yang beriman, supaya kamu beruntung."
[/I](Surah an-Nur, ayat 31)[/I]


ayat d bawah pula menerangkan betapa wajib wanita2 memakai pakaian yg longgar (tidak ketat/x menampkkn bentuk bdn)

* Wahai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmudan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab(baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali.
Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang.
(Maksud surah al-Ahzab, ayat 59)


* Asma binti Abu Bakar menemui Rasulullah dengan memakai pakaianyang tipis.
Sabda Rasulullah:

"Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yangtelah berhaid (akil baligh) tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecualipergelangan tangan dan wajah saja."
(Hadis riwayat Muslim dan Bukhari)

hukum menampakkan rambut dgn sengaja..

* Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akandigantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalahmereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihatoleh lelaki yang bukan mahramnya.
(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

tau x kite camne cara pkai tudung sebenar?

Firman Allah s.w.t..."Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, danjanganlah kamu mendedahkan aurat danperhiasan kamu kecuali apa yangterzahir."
(an-Nur: 31)
skrg ni ader tudung yg jarang..ader tudung yg nmpk jambul dpn..ader tudung yg pendek..pakai tudung je bukan tandanye dah tutup aurat..labuhkan la tudung adik2 & kakak sekalian, jgn la smpai org non-muslim gelakkn kite pkai tudung..



memakai wangi2an dlm Islam pun ade had & batas2nye..(bukan xleh pkai lgsung)


* Siapa saja wanita yang memakai wangi-wangian, kemudian melewatisuatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telahdianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina.
(Hadis riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban)

* Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripadamenyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya.
(Hadis riwayat at-Tabrani dan Baihaqi).
namun saya disini bukanlah untuk merEndah2kan kaum hawa sesungguhnya dugaan kaum hawa adalah aurat nya..

insyallah kaum adam akan tunduk malu atau segan terhadap wanita yg menjaga auratnya..aurat itu adalah sebahagian drpd maruah..

WALLAHUA'LAM.....
~dipetik daripada koleksi artikel islam dalam folder ABAH~






















Dalam Melangakah Terkadang Diri d ujI Dengan Ujian Yg terasa Berat HinGGa dri Terduduk&menaNgis..Perit Terasa tP KetahuiLAh&RenungilaH KembaLi ke Dalam dri....MungKin Dia HadirKan air MaTa Tika itu UTk menJahiT KemBali SejaDah iMan yg Kian TerKoyak LanTAraN Ada LanGkaH2 yg TerSasaR dr KeikHlasn..SeEMOga dri d TetapKan iman..D Setiap KepayahAn ada KemanisAn..^_^

4 comments:

~PakKaramu~ said...

Salam,

Dalam keadaan dunia sekarang, mahu tidak mahu kita kena tongkah demi agama

Matluthfi90 said...

aurat. pergh susah kot nk jaga

Unknown said...

amoi2....mmg la susah...tp dh hukum kata jaga...kita jaga ja la...nnti kita gak rugi oiiii...ingat tuh...

Anonymous said...

A broker is not a lender. [url=http://www.fillerobe.com]canada goose[/url] This will not only polish the enamel surface, but should whiten your teeth as well.. [url=http://www.hollistercostores.co.uk]hollister uk sale[/url] Tbplfbrts
[url=http://www.jacketstorontoonsale.com]does canada goose have a coat outlet store[/url] Ovywitywc [url=http://www.louboutinstoreuk.co.uk]christian louboutin outlet[/url] zmactlrie [url=http://www.cheapcanadagooseparkas.ca]canada goose outlet[/url]