START THE STEP!

START THE STEP!

Thursday, November 26, 2009

apa???



bersantai di atas pokok la...
aku lah superCOWman
aku lah yang paling come...........

salam alaik...

kalau ikut kan time malaysia..lagi beberapa jam depa dah nak raya haji...

klu mesir..lagi sehari la kut...tp esok la raya nya..hehe

klu ikut malaysia...la ni ramai ja yang dah balik kampung...untuk sama2 bersama berjumpa

bersua berasa bersama keluarga tercinta....(sembelih lembu...sembelih kambing)..T_t

klu ikut mesir..esok akan bersua berjumpa beramah bersembang bersalam sesama sahabat dan senior2 di sini ja la...(tp special nya: sembelih daging unta)



walau pun baru sebulan dua strawberry, aku di sini dapat melihat dan mengamati keadaan di sini...pengalaman....betui la orang kata len tempat len la orangnya....

klu di mesir..raya kurban di sambut dgn meriah...jalan2 lengang..mmg best..nak menyanyi pun bole kut..tapi slow sudah nyanyi...!!

klu kat malaysia..raya aidilfitri yg meriahnya..hehe..DUIT RAYA time...

sebagai junior yang merendah diri..kami akan bergerak ke rumah2 senior esoknya untuk makan free!!!..hehe..^_^


TAPI di sebalik hari raya yang sangat berkat ni, marilah kita sama2 mengimbas kembali sirah anbiya...macam mana ini semua berlaku...ingat dak kisah nabi ismail dan nabi ibrahim???..

ha???

:ha?:

di petik dari blog somebody

myfikrah


Dah masuk pun kita ke dalam bulan Zulhijjah. Bulan di mana umat Islam di seluruh dunia mengerjakan haji di Mekah. Bulan di mana jatuhnya hari Raya Aidiladha.

Bulan di mana memperingatkan kita, kisah CINTA dan PENGORBANAN yang agung, bagaimana Nabi Ibrahim a.s dengan penyerahan yang sepenuhnya kepada Penciptanya sanggup berkorban dengan peristiwa penyembelihan Nabi Ismail a.s.


Luasnya bumi Allah, kerdilnya kita.

Kisah bermula apabila Nabi Ibrahim a.s. memohon pada Allah supaya baginda dikurniakan anak yang soleh,
“My Lord! Grant me (offspring) from the righteous!” (37:100)

Akhirnya, Allah telah makbulkan doa hamba-Nya ini, maka lahirlah seorang anak lelaki yang dinamakan Ismail,
“So We gave him the glad tidings of a forbearing boy “ (37:101)

Kemudian, sehingga suatu ketika yang Allah tetapkan, Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail diuji oleh Allah tentang CINTA dan PENGORBANAN mereka sebagai hamba Allah. Bukti penyerahan mutlak mereka kepada Pencipta,
“And, when he (his son) was old enough to walk with him, he said: “O my son! I have seen in a dream that I am slaughtering you (offering you in sacrifice to Allah). So look what you think!” He said: “O my father! Do that which you are commanded, Insha’ Allah (if Allah wills), you shall find me of As-Sabirun (the patient).” (37:102)

Gambar sekadar hiasan

Betapa SABARnya mereka. Betapa mereka telah memanifestasikan ucapan syahadah, “Laa ilaha illAllah” There’s no one to prioritise to, other than Allah. (a question for ourselves, how do we put our priority in our life?)

Tiada keraguan langsung dalam diri mereka tatkala perintah Allah turun kepada mereka. Jika kita berada di situasi itu, mungkin sahaja sudah terpacul dari mulut kita, “Seriously???” atau kita pasti sudah merayu-rayu dan merintih-rintih agar dapat dilepaskan daripada perintah itu. Laksana seorang rakyat jelata yang ingin dihukum gantung, merayu-rayu agar diberi pengecualian daripada hukuman mati itu.

MasyaAllah! Akhirnya, hampir sahaja Nabi Ibrahim ingin menunaikan perintah itu (baca: menyembelih anaknya),

“Then, when they had both submitted themselves (to the Will of Allah), and he had laid him prostrate on his forehead (or on the side of his forehead for slaughtering) ,” (37:103)

Lantas Allah berfirman,
“We called out to him: “O Abraham!” (37:104)

“You have fulfilled the dream!” Verily thus do We reward the Muhsinun (good-doers – See 2:112)” (37:105)

Itulah UJIAN Allah kepada hamba-hamba- Nya yang mengasihi-Nya dan Dia pun mengasihi mereka. Kita?

“Verily, that indeed was a manifest trial” (37:106)

….Nabi Ismail ditukarkan oleh Allah dengan seekor qibas,

“And We ransomed him with a great sacrifice (i.e. qibas)” (37:107)
“And We left for him (a goodly remembrance) among the later generations. “ (37:108)
“Salam (peace) be upon Ibrahim (Abraham)!” (37:109)

(Rujukan: Surah ke-37 dalam Al-Quran, As-Saffat)

Pernahkah kita wonder, mengapa agaknya kita baca sehari-harian dalam solat kita ‘kama sollaita ‘ala Ibrahim…’ dan ‘kama barakta ‘ala Ibrahim…’

Itulah janji Allah, agar diabadikan pujian ke atas Nabi Ibrahim a.s dan keturunannya, betapa mulianya baginda kerana penyerahan mutlak dengan pengabdian yang sebenarnya kepada Allah s.w.t.

Kerana peristiwa ini juga, ibadah Qurban menjadi salah satu ibadat sunat yang amat dituntut dalam Islam.

Oleh itu, kepada yang Allah takdirkan dengan rezeki yang banyak (i.e. lebih dari keperluan), mungkin boleh bersama-sama memanfaatkan peluang untuk mendapatkan ganjaran pahala berlipat kali ganda di bulan Zulhijjah ini.

Disyari’atkan amalan korban (menyembelih haiwan ternakan) pada hari raya haji dan hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah). Ia merupakan sunnah (amalan) Nabi Allah Ibrahim ‘Alaihis Solatu was Salam setelah Allah Ta’ala mengujinya dengan perintah menyembelih anaknya Ismail ‘Alaihis Solatu was Salam tetapi ditebus ujian itu dengan digantikan seekor haiwan untuk disembelih.



Selain itu, banyak hadis meriwayatkan kelebihan melakukan pelbagai amalan sunat di bulan Zulhijjah seperti berzikir, berpuasa, dan ibadah sunat yang lain.

Imam Ahmad r.a. dari Ibnu Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda,
“Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari 10 Zulhijjah ini, oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah).

Moga Zuhijjah ini menjadi satu ruang untuk kita benar-benar memanifestasikan konsep ISLAM (penyerahan, submission) yang sebenar-Nya kepada Pencipta (al-Khaliq).

Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda,

“Tiada suatu hari pun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini – iaitu 10 hari Zulhijjah. Para sahabat baginda bertanya, ‘Tidak juga Jihad pada jalan Allah (mengatasi kelebihan Hari-hari tersebut)? Ujar Baginda, Tidak juga Jihad di jalan Allah kecuali seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun (kerana habis disumbangkan untuk memenangkan agama Allah).”

Salam Zulhijjah!

Allahu’alam.



link lagi...kisah selanjutnya lagi...BEST..sila tekan!!








Dalam Melangakah Terkadang Diri d ujI Dengan Ujian Yg terasa Berat HinGGa dri Terduduk&menaNgis..Perit Terasa tP KetahuiLAh&RenungilaH KembaLi ke Dalam dri....MungKin Dia HadirKan air MaTa Tika itu UTk menJahiT KemBali SejaDah iMan yg Kian TerKoyak LanTAraN Ada LanGkaH2 yg TerSasaR dr KeikHlasn..SeEMOga dri d TetapKan iman..D Setiap KepayahAn ada KemanisAn..^_^:ayokona::yawn::ahaha::waaah:::(

4 comments:

** Ratu Syahadah** said...

salam ustazah.hehe
pekaboq?

erm, ang da 2 tahun tak raye aji ngan family. tahun lepas kat pasum kite ziarah bilik org je.best no air coklat ang bg kat kami.pagi2 raye da ley makan biskut kering.haha..
ingat x??
kire taun ni best la tuh , ley makan daging unta!!

salam aidiladha!!

Unknown said...

>ratu syahadah..

haha....salam aida..rajin ang mai tgk aku no...
aku xdan kut...payah tui nak conet dgn org m'sia kut tepon ...kut ni ja kut ble...ang sihat kut no...

2 la...dugaan..ini lah ujian...kna la sabaq..jauh d mata dktd hati..hehe..ang xadd ym aku pn aida oii...add la..ble antq emel...

nur_an88@yahoo.co.uk

Unknown said...

>ratu syahadah..

haha....salam aida..rajin ang mai tgk aku no...
aku xdan kut...payah tui nak conet dgn org m'sia kut tepon ...kut ni ja kut ble...ang sihat kut no...

2 la...dugaan..ini lah ujian...kna la sabaq..jauh d mata dktd hati..hehe..ang xadd ym aku pn aida oii...add la..ble antq emel...

nur_an88@yahoo.co.uk

mIra said...

weyh...hg...