START THE STEP!

START THE STEP!

Wednesday, September 21, 2011

PENULISAN QOLBU-HATI 2





salam alaik. berlalulah sudah ramadhan. syawal pun akan berlalu tidak lama lagi.  masa terus berlalu. kita pula bagaimana? maksud saya, umur kita. ya! umur kita akan terus berlalu. semakin hari semakin kita JADI TUA! 

mengambil satu hadis riwayat Ibnu Mas'ud bermakna:

"perkara yang paling aku menyesal sekali dalam sehari ialah apabila terbenamnya matahari, umurku berkurangan, akan tetapi amalanku tidak bertambah"

KISAH KECIL:

dalam kesibukan diri, saya menemani seorang sahabat ke CAIRO untuk mengirim barang kepada ibunya di Malaysia melalui sedaranya. nak dijadikan cerita, perjalanan kami penuh dengan liku. tak ketinggalan juga dengan 1st experience terdampar di BANDAR yang tah mana letaknya. 
T_T

(tu la, naik tremko sesuka hati =_= )

kami pun sedaya upaya bertanya arah dan orang arab banyak membantu membawa kami pusing2 dalam bandar yang sama
T_T
baru kami sedar rupanya SESAT di bandar lain. 
bandar tujuan kami ialah MADINATUN NASR. 
tapi kami terdampar di MADINATUN SITTAH OKTOBER.
seni bina yang tidak pernah dilihat di MESIR terutamanya, mengagumkan kami menyebabkan kami teralit seketika. ngeh3
seakan-akan berada di Malaysia yang tempat orang kaya sahaja +_+

dan akhirnya, pusing punya pusing, naik tremko ke ramsis balik. kami telah membazirkan masa selama 6jam di dalam tremko. 

selesai
____________________________________

ADA HIKMAHNYA =)

namun, bukan itu matlamat utama saya bercerita. tujuan nya saya nak nampak kan hikmahnya. 
bila dah lewat kami sampai, maksudnya lewat juga kami bersiap untuk balik ke mansoura semula. 
ibunya si sahabat saya call, meminta dirinya call sedara mereka tu la, kebetulan kami tak balik lagi, 
"  akak memang ada di umah ia la ni (dalam bahasa klate)," oyak sahabat saya.
" beri kat ia, ummi nak oyak sikit, " ummi dia balas balik.

tiba2 sedara nya si sahabat saya ni nangis sangat2, rupanya mamanya meninggal, 
innalillahiwainnailaihi rajiun....

kami cuba menenangkan dia. mujur abang dia ada juga datang. 
kami yang tadinya nak balik tak jadi balik, consider nak teman sedara sahabat saya ni.
agak tenang sikit dia, kami nak pi beli nasi, balik2 ada kawan dia.
2 orang yang sepertinya pernah ku lihat. 
^_^

tak putus2 nasihat keluar dari mulut teman2 adik ni. aku bangga dia ada kawan yang macam tu.

dan sesungguhnya cerita ini tidak lengkap, untuk lengkapkan nya sila datang jumpa saya saja. huhu
^_^

al-fatihah untuk mama anis;   
                                                           wan meriah binti wan sulaiman
untuk adik wan nor anis farhana. bertabahlah! ada lebih baik untuk adik Allah akan beri.



indahnya rahmat ujian Allah~

nak bagi tahu hikmahnya, 

1. kalau lah kami balik awai, mesti tak ada sapa nak temankan adik tu time dia sedih berita mak dia meninggai, nak katanya Allah letakkan timing yang betui sampai kami terpaksa melawat bandar SITTAH OKTOBER sampai 6jam!

2. betapa kita ni, lemahnya kita, menginsafi diri kita dengan kematian. menunjukkan KEBESARAN ALLAH. Dia lah Maha Mengetahui bila kita akan mati. dan bagaimana. kerdilnya kita sebagai hamba. 
Allahu Rabbuna!

3. betapa pentingnya ukhwah kerana Allah, bila susah, sanggup sahabat adik tu datang dari jauh, semata-mata nak comfort dia. teman dia. bagi semangat. dan kata2 semangat mereka tu, sentiasa MENYURUH ADIK TU KEMBALI PADA ALLAH.

4. betapa kita sebagai manusia. pandai berkata-kata, susah, kembali pada - Nya, jadi, time ni lah Allah uji, kita ni SABAR kah bila apa yang kita kata tu jadi kenyataan. 
(ya Allah, aku sendiri tak tahu mampukah aku sabar sekiranya mama aku pergi)

5. etc, 
sangat banyak hikmahnya aku nampak dari peristiwa ni.

dan setiap yang Allah tetapkan memang berhikmah. Dia Maha Adil lagi Maha Mengetahui apa yang hamba-Nya perlukan.


indahnya UJIAN~

-Dia nak dekatkan lagi diri kita dengan diri-Nya, maka dia ambil orang yang kita sayang.
- Dia nak tingkat kan lagi darjat kita, maka dia uji kita dengan ujian yang berat.
- Dia nak ganti dengan perkara yang lebih baik, maka kita perlu bersabar dan yakin dengan ujiannya.
- Dia nak ingatkan kita, kita hanya hamba, Dia lah Pecipta kita, Maha Esa, Maha Kuasa.

ya Allah.
KAU MENGETAHUI SEGALA ISI HATI KAMI. KAULAH TUHAN YANG MEMBOLAK BALIKKAN HATI, TETAPKAN HATI KAMI DI JALANMU DAN KETAQWAAN KEPADA PERINTAH MU. 
KURNIAKAN KEPADA KAMI APA YANG KAU ANUGERAHKAN KEPADA ORANG-ORANG YANG SOLEH. 
ALLAHU AMEEN.


dan ingatlah, "SETIAP YANG BERNYAWA PASTI AKAN MERASAI MATI"

persoalannya, BERSEDIAKAH kita?
 
 
 hargai ibu bapa kita, orang di depan kita. sebab bila mereka di ambil nanti, tak ada peluang kita nak hargai dah. hanya doa mampu di kirim.
p/s: untuk diri ini, call abah mama selalu. T_T

lupa pulak, khas untuk adikku yang telah menjadi tua. 20 tahun sudah anda. mintak maap kakak ni garang dengan ang. yang pasti, kakak sayang semua adik2 kakak.kalau lah hampa tahu. T_T


kakak sangat2 harap ang akan jadi ustaz , daie, murabbi , waris mata rantai perjuangan Rasulullah s.a.w. untuk adikku, aku sangat hargai kamu.  =P



wassalam~









Dalam Melangakah Terkadang Diri d ujI Dengan Ujian Yg terasa Berat HinGGa dri Terduduk&menaNgis..Perit Terasa tP KetahuiLAh&RenungilaH KembaLi ke Dalam dri....MungKin Dia HadirKan air MaTa Tika itu UTk menJahiT KemBali SejaDah iMan yg Kian TerKoyak LanTAraN Ada LanGkaH2 yg TerSasaR dr KeikHlasn..SeEMOga dri d TetapKan iman..D Setiap KepayahAn ada KemanisAn..^_^

4 comments:

Nadiah Azli said...

Assalamualaikum,

Innalillahi wa inna ilahirajium.

Naik tremko 6 jam? MasyaAllah.. Masa ana naik dari Cairo ke Mansoora pun dah terasa sakit punggungnya. T-T

Salam ukhwah dari Tokyo.

albanaT said...

waalaikumussalam w.b.t

syukron=)

nak buat mcm mna...huhu...ulang alik, pusing keliling bandar cari jalan keluar, semua tremco...apa2 pun tarbiyah. memang hikmah.

alhamdulillah

syukron datang sini=)

p/s: penah mai mansurah ek? ya Allah, nanti ble la mai lagi. ble jumpak=)

lavenderlover said...

innalillahiwainnailaihirojiun..sedihnyer bl sumone yg kita syg pi kan..semoga tabah la sahabt yg kehilangan ibunya itu..& lets us be more care & appreciate our parents..bare in mind to repay their kindness 1 day..insyaAllah..

Anonymous said...

Heya! I know this is somewhat off-topic but I had to ask.
Does building a well-established website like yours take a large amount of work?
I am brand new to operating a blog however I do write in my diary
on a daily basis. I'd like to start a blog so I can share my personal experience and feelings online. Please let me know if you have any kind of suggestions or tips for new aspiring blog owners. Thankyou!
Feel free to surf my blog ; healthy diet